"A KÜLSŐ AKADÁLYOK CSUPÁN VISSZATÜKRÖZIK BELSŐ GÁTJAINKAT."
Elakadt? Segítek! Megérteni, megoldani, kibírni... Eldönteni, újratervezni... Megszabadulni, kitartani...
|
|
Czakó Erzsébet
pszichoterapeuta, klinikai szakpszichológus
|
|
Pszichoterapeuta
SZTE ÁOK - FÉSZEK, Szeged
|
|
Integratív hipnoterapeuta
(folyamatban, záróvizsga 2024-ben)
Integratív Pszichoterápiás Egyesület, Budapest
|
|
Klinikai szakpszichológus
SE-ÁOK, Budapest
* Magyar Orvosi Kamara tagsági szám: 2056
|
|
Okleveles pszichológus
PTE, Pécs (MA)
SZTE, Szeged (BA)
|
|
Miért éppen ... ?
Néhány segítő módszer rövid bemutatása a pszichológia eszköztárából - és más helyekről...
Klinikai munkám során az integratív hipnoterápiát (IPT) és az alap kognitív- és viselkedésterápiát (SE-ÁOK) alkalmazom. *
A szakmai utam során ezeken kívül a következőkben képződtem:
Sématerápia - Relaxációs és szimbólumterápia - Interperszonális pszichoterápia *
Nem professzionális segítő módszereim közé tartoznak:
Metamorphoses Meseterápia - Fókuszolás - Katharzisz Művészetterápia
|
Miért éppen a hipnózis, a hipnoterápia?
Mert a hipnózis a tudattalannal való hatékony munkára alkalmas terápiás forma ("királyi út a tudattalanhoz..." - mint ahogyan az álmokkal való munka is az). A módosult tudatállapotban (éber álomban, hipnózisban) végzett terápiás munka során nem szavakkal, hanem képekkel dolgozunk, azaz általa olyan információkhoz is hozzáférhetünk - képek, szimbólumok, analógiák formájában - amelyekhez - pl. a korai életkor miatt - még nem tartoztak szavak.
Az Integratív Pszichoterápiás módszer során használjuk a KIP, az NLP és az EGO-STATE eszközeit.
Miért éppen a Sématerápia??
Mert Young sémaelmélete szerint az emberi viselkedést érzelmi-, gondolati és viselkedéses elemekből álló sémák irányítják, melyek - ha éppen nem a jó alkalmazkodást segítik, akkor - időről-időre nagyon megnehezíthetik az ember életét. Ezen automatikussá vált mechanizmusok (az ún. korai maladaptív sémák) felfejtésére-megértésére-átdolgozására szolgál a sématerápia eszközrendszere.
Ezeket a sémákat ismerjük: (a csoportosítás nem véletlen)
Érzelmi megfosztottság
Bizalmatlanság, abúzus
Csökkentértékűség, szégyen
Elhagyatottság, instabilitás
Társas nemkívánatosság
Társas elszigeteltség
Összeolvadtság, éretlen szelf
Dependencia, inkompetencia
Sérülékenység, veszélyeztetettség
Kudarcra ítéltség
Feljogosítottság, grandiózus szelf
Elégtelen önkontroll
Behódolás
Önfeláldozás
Elismerés hajszolás
Negativizmus, pesszimizmus
Érzelmi gátoltság
Könyörtelen mércék, hiperkritikusság
Büntető készenlét
Esetleg magára ismer valamelyikben?
A sémanevek mögötti differenciált szakmai tartalom ugyan nem áll az Ön rendelkezésére, de az elnevezések beszédesek, hétköznapi jelentéssel is bírnak.
Miért éppen a Meseterápia?
A
Mert a Metamorphoses Meseterápia alkotó-fejlesztő formája csoportos formában az önismeret fejlesztésére szolgál. Egy-egy mese ilyen módon való közös megélése igen hatékony segítő, ill. preventív funkcióval bír.
A meseterápia egyéni formában felnőttek elakadásának hatékony feloldó eszköze. A népmesékbe sűrűsödött évezredes bölcsesség „kikódolása” és az egyéni életútra értelmezése segít megérteni magát a nehézséget, s biztos kalauzul szolgál a „sötét veremből” (esetleg a sűrű sötét erdőből...) való kikerülés során.
Miért éppen a meditáció?
Mert a meditáció megintcsak egy királyi út valahová...
A mindfulness a kognitív terápiák harmadik hullámának számít (a második hullám: a sématerápia után). Ez azért érdekes, mert habár az észlelés- és viselkedésalapú szemléletből nőtt ki, az idegrendszer kutatása során a pszichológia tudománya eljutott oda, hogy a pszichoterápiás hatás és pl. a buddhista meditáció következtében fellépő idegrendszeri jelenségeket összehasonlítsa, és e két terület néhány jelensége közt neurofunkcionális szinten egyenlőség -(de legalábbis hasonlóság)-jelet tegyen.
Miért éppen a néptánc?
Mert amikor fáradt vagyok, akkor is elmegyek próbára – kitartok a tánc mellett.
A próbán végig figyelni, koncentrálni kell – a zenére, a lépésekre, a mozdulatokra, a páromra, s közben elterelődik a figyelmem a hétköznap dolgairól. Kikapcsolok a stresszből, a feszített tempóból, a gondokból. Arra az időre, amíg tart a táncpróba, elfelejtkezek róluk.
Maga a mozgás edzi a testemet, javítja az egészségemet: a vérkeringésemet, a légzésemet, az állóképességemet, a testtartásomat, az izmaimat, …
Fejleszti a téri-vizuális, a zenei, a testi intelligenciámat. A téri-vizuális intelligencia fejlődése egyúttal a kapcsolati intelligenciámat is növeli.
Megtanulok együtt dolgozni a másikkal, másokkal. Megtanulok jó csapattársnak lenni. A néptáncon legalább a párunkra mindenképpen figyelni kell, de a többi párra is. A térben elfoglalt helyre is.
Alkalmazkodni kell és irányítani. Összehangolódni – ami a társas készségeket, az empátiát fejleszti.
Megtanítja elviselni a kudarcot – és a sikert is.
Megtanít kezelni a csalódást, amikor nem – vagy csak nagyon nehezen érkezik el a várva várt siker. Megtanít nem feladni.
Vagy visszatérni, ha egy kicsit mégis feladtam.
Megtanítja elérni a céljaimat. Megtanítja, hogy azok nem valósulnak meg egyik napról a másikra. S hogy az apró sikerekből hogyan rakódnak össze a nagyobb előrelépések. Megtanítja tehát a tervezést is: hogy legyenek kisebb (egy lépés) és nagy céljaim (egy egész tánc).
Megtanítja, hogy hogyan tartsam tiszteletben a tanáromat, a társaimat, s hogyan önmagamat.
Megtanulom, hogy büszke legyek az eredményeimre.
Életre szóló barátságokat köthetek.
Életre szóló élményeket gyűjthetek.
Amíg a táncteremben táncolok, addig sem a számítógép, vagy a TV előtt ülök.
Mert a néptánccal egy nagyobb közösséghez, a nemzeti identitásomhoz való kapcsolatom is erősödik, azaz a gyökereim erősödnek, szilárdabban tartanak. Általa jobban tudom, ki vagyok - mert mélyebb merítést ad az önismerethez.
A kulturális hasonlóságokra és különbségekre irányitja a figyelmemet, azaz megtanít differenciálni és ezzel együtt tolerálni.
"A zene közös létrehozása vagy egy együtt eljárt tánc során olyan energiák szabadulnak fel, melyek erősebbé és boldogabbá teszik a benne részt vevőket, miközben a csoporthoz tartozás érzése is eltölti őket, ami alapvető emberi szükségletünk.
Zenélünk és táncolunk, ha boldogok vagyunk, hogy kifejezzük örömünket; ha szomorúak vagyunk, hogy kiadjuk fájdalmunkat; ha reménykedve egy felsőbb erő segítségét várjuk. Zene bárhol, bármilyen körülmények között, bármilyen eszközök segítségével születhet, és ahol életre hívják, ott valamit megmozgat az emberekben, mozgásra készteti őket.
A tánc hatásai szervezetünkre
Tánc közben szervezetünkben endorfin, azaz boldogsághormon termelődik, miközben a stresszhormonok (például a kortizol) lebomlanak. A tánc és mozgás közben felszabaduló endorfinnak fájdalomcsillapító hatása is van. A jobb és bal agyféltekét összehangoló mozgás a dopamin termelését stimulálja, amelynek félelemoldó és euforikus hatást tulajdonítanak. A jóleső ellazulásért pedig a szerotonin felelős.
A tánc nyugtatja az idegeket, ezáltal segíti a stresszhelyzetek könnyebb kezelését. A közben hallgatott zenének szintén lazító hatása van: a lágyabb dallamokra végzett, lassú mozdulatok segítenek lecsillapodni, elcsendesíteni a túláradó gondolatokat, belső békére találni és a jelenre fókuszálni. Aki pedig a tüzesebb ritmusokat kedveli, annak felpörgeti a vérkeringését a ritmusos mozgás, így hatékonyabban dolgozik és erősödik a szív. Ezáltal csökkentheti a szívbántalmak és a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát.
A tánc terápiás hatásai
Több kutatási eredmény is felhívta már a figyelmet a tánc szorongáscsökkentő, illetve a stresszel való megküzdést támogató hatására. Ezek a tényezők fontos védőfaktorokat jelentenek a levertséggel és a depresszióval szemben, így segít megelőzni ezeknek a negatívabb állapotoknak a megjelenését.
A tánclépések elsajátítása mindkét agyfélteke működését ösztönzi. Fejleszti a koncentrációt, az emlékezőképességet és a vizuális memóriát, javítja a ritmus- és az egyensúlyérzéket, valamint növeli az improvizációs és az alkalmazkodóképességet is."
(https://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/24531/tancterapia)
Miért éppen a fókuszolás?
E.T. Gendlin dolgozta ki ezt a hatékony terápiás módszert, melyet egy segítő támogatásával/irányításával is lehet alkalmazni, de önállóan is lehet végzeni.
|
|